FAQ
Returpolicy för våra färdiga skjortor
Vi vill att du ska känna dig trygg med ditt köp. Därför erbjuder vi 14 dagars öppet köp, så att du i lugn och ro kan prova skjortan hemma.
Viktigt att veta:
- Returer bekostas av kunden.
- Skjortan måste vara i säljbart skick, vilket innebär att den ska vara oanvänd, otvättad och returneras med samtliga tillbehör, såsom eventuell förpackning och taggar, intakta.
- Våra skjortor levereras med krympmån, vilket innebär att de är något större vid leverans, framförallt i krage och längder, för att kompensera för eventuell krympning vid tvätt.
Om du vill returnera en skjorta, vänligen kontakta oss för vidare instruktioner.
Ångerrätt på måttsydda skjortor
I enlighet med svensk lag för distans- och hemförsäljning (2005:59) gäller inte regeln om ångerrätt i de fall då varan i fråga har tydlig personlig prägel. Genom kundens godkännande av Shirtonomysköpvillkor gäller således inte ångerrätten vid beställning av måttsydda produkter eller övriga produkter med tydlig personlig prägel. Samtliga Shirtonomys skjortor är måttsydda, så även i de fall då beställningen grundar sig på en från Shirtonomy föreslagen design eller storlek. Observera att detta innebär att skjortor sydda efter standardstorlek eller standarddesign ej heller omfattas av ångerrätt.
Vid beställning av varor som inte anses ha personlig prägel gäller ångerrätt, enligt samma lag som ovan, i 14 dagar från det att kunden mottagit varan. Varan måste vara i obrukat skick och tillsammans med eventuell originalförpackning för att ångerrätten skall gälla. Om kunden önskar nyttja ångerrätten skall Shirtonomys kundtjänst kontaktas inom ångerrättsfristen. Kontakt sker via e-post till customer@shirtonomy.com.
Ångerrätten utövas mot:
Shirtonomy AB (Org: 556809-9419)
Skeppargatan 22
114 52 Stockholm
Krymper tyget? Behöver jag i så fall kompensera mina mått för detta?
Ja, tyget krymper men du behöver INTE kompensera dina mått för detta. Shirtonomy sköter kompensation för krympmån åt dig baserat på vår information om varje tygs specifika egenskaper. Din efterfrågade passform uppstår därför efter ca fem tvättar.
Kan jag i efterhand göra ändringar på en order som jag gjort?
Om du önskar göra någon förändring på din beställning ber vi dig ta kontakt med vår kundtjänst så snabbt som möjligt genom att skicka ett mail tillcustomer@shirtonomy.com. Efter att din beställning gått vidare till produktion och tyget till din skjorta beskurits finns begränsade möjligheter att göra ändringar till din beställning.
Passformsgaranti
De allra flesta av Shirtonomys kunder upplever en perfekt passform redan från första skjortan. Det finns dock alltid en risk att vissa mått kan behöva korrigeras. Om så skulle vara fallet erbjuder vi därför kostnadsfri korrigering av skjortan så att du blir helt nöjd.
Vänligen notera att dina mått alltid kompenseras för tygets specifika krympmån när skjortan sys upp. De mått du angivit vid din beställning uppnås därför först efter att skjortan tvättats fem gånger enligt skjortans tvättanvisning.
Passformsgarantin gäller en gång per kund och omfattar den första skjortan kunden köper från Shirtonomy. För att perfekt passform ska kunna uppnås kan det bli nödvändigt för Shirtonomy att be om bilder och text som beskriver hur skjortan ska korrigeras. I de fall korrigeringarna är alltför stora i förhållande till skjortans befintliga mått kan det bli nödvändigt att ersätta den felaktiga skjortan genom att sy upp en helt ny. Passformsgarantin gäller upp till 3 månader efter att köpet har gjorts.
Är du missnöjd med din skjortas passform och vill utnyttja Shirtonomys passformsgaranti så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst via customer@shirtonomy.com och därefter avvakta vidare instruktioner.
Återkommande kunder omfattas ej av passformsgarantin, då perfekt passform med största sannolikhet redan uppnåtts vid kundens första skjortköp. Däremot är återkommande kunder, som av någon anledning inte är helt nöjda, givetvis välkomna att höra av sig till vår kundtjänst via customer@shirtonomy.com. Vi lovar att alltid göra vad vi kan för att hjälpa dig på bästa sätt.
Går det att beställa olika längd på exempelvis ärmar?
Ja det går bra. Då behöver du kontakta kundtjänst innan beställningen är gjord så hjälper vi dig med inställningarna.
Vilka betalningsalternativ erbjuder Shirtonomy?
Shirtonomy erbjuder betalning via betalkorten Visa, Visa Electron, Mastercard och Maestro. Din order godkänns först efter att lyckad betalning genomförts.
Hur använder jag mig av rabattkoder, presentkort och andra tillgodohavanden hos Shirtonomy? Hur länge är de giltiga?
Du registrerar eventuella rabattkoder, tillgodohavanden och presentkort som du avser använda när du befinner dig på sidan som visar din kundvagn. Fyll i din kod i rutan för kampanjkod och klicka på knappen "Registrera". Om den kod du angett är giltig så visas detta i sammanställningen till höger i din kundvagn. Tillgodohavanden och presentkort är giltiga i 12 månader från det datum de utfärdats.
Var sys Shirtonomys skjortor?
hirtonomys skjortor produceras i vår fabrik i Portual som har lång erfarenhet från skjorttillverkning. Våra skjortor är ett resultat av skräddarnas gedigna hantverkskunnande i symbios med den senaste produktionsteknologin. Mer information finner du här.
Var produceras Shirtonomys tyger?
Shirtonomy köper in tyger från flera olika producenter. Vi har alltid som mål att endast erbjuda de tyger vi anser besitter den bästa kombinationen av känsla, hållbarhet, skrynkeltålighet och prisvärdhet för våra kunder. I dagsläget arbetar vi huvudsakligen med tyger från Portugal och Italien, vilka producerats i några av Europas främsta väverier.
Hur lång är leveranstiden på Shirtonomys måttsydda skjortor?
Shirtonomys måttsydda produkter levereras vanligtvis inom 4-5 veckor. Under vissa perioder på året, t.ex. under helgledighet och semestersäsong, kan leveranstiden vara något längre. Vi kan aldrig garantera att våra måttsydda produkter levereras inom den normala leveranstiden men gör alltid vårt yttersta för att din skjorta ska levereras så snabbt som möjligt.
Kan jag beställa en skjorta och få den skickad till en adress utanför Sverige?
Ja, vi levererar till Europa, Norge, Schweiz, UK samt USA.
Erbjuder Shirtonomy skjortor anpassade för kvinnor och barn?
Modellen på skjortan såsom passform, krag- och manshettstorlekar samt materialet i dessa är anpassade för herrskjortor. Med det sagt så har vi flertalet kvinnliga kunder som tycker detta fungerar bra iallafall. Det som främst skiljer sig är passformen då vi enbart syr in skjortorna i ryggen och inte på dess framsida vilket kan vara vanligt på vissa modeller som är helt anpassade för kvinnor.
I dagsläget kan vi erbjuda barnstorlekar från och med 10 år och uppåt.
Jag har en fråga som jag inte hittar något svar på. Hur kan jag kontakta Shirtonomy?
Du är hjärtligt välkommen att höra av dig till vår kundtjänst genom att skicka ett e-mail till adressencustomer@shirtonomy.com. Vi strävar alltid efter att återkomma så snart som möjligt och hinner oftast med att besvara samtliga kunders ärenden inom 24 timmar.