Vanliga frågor - FAQ

  1. Beställa skjorta

    1. Var produceras Shirtonomys tyger?
    2. Var hittar jag mer information om de olika designalternativen?
    3. Hur ska jag göra för att få rätt mått och uppnå perfekt passform?
    4. Krymper tyget? Behöver jag i så fall kompensera mina mått för detta?
    5. Kan jag i efterhand göra ändringar på en order som jag gjort?
    6. Går det att beställa olika längd på exempelvis ärmar?
  2. Betalning

    1. Vilka betalningsalternativ erbjuder Shirtonomy?
    2. Hur kan jag försäkra mig om att min betalning genomförs på ett säkert sätt?
    3. Hur använder jag mig av rabattkoder, presentkort och andra tillgodohavanden hos Shirtonomy? Hur länge är de giltiga?
  3. Tillverkning

    1. Var produceras Shirtonomys tyger?
    2. Var sys Shirtonomys skjortor?
  4. Leverans

    1. Hur lång är leveranstiden på Shirtonomys måttsydda skjortor?
    2. Hur följer jag min beställnings orderstatus?
  5. Frakt

    1. Vad kostar frakt vid köp av skjorta?
    2. Behöver jag betala för returfrakt om något är fel på skjortan?
    3. Kan jag beställa en skjorta och få den skickad till en adress utanför Sverige?
  6. Ångerrätt, reklamation och retur

    1. Jag ångrar mitt köp och önskar returnera köpet. Vad gäller?
    2. I vilka fall har jag rätt att göra en reklamation. Hur gör jag?
  7. Kundtjänst

    1. Jag har en fråga som jag inte hittar något svar på. Hur kan jag kontakta Shirtonomy?
  8. Övrigt

    1. Jag har glömt mitt lösenord. Hur gör jag för att få ett nytt?
    2. Erbjuder Shirtonomy skjortor anpassade för kvinnor eller barn?
    3. Kan jag köpa presentkort från Shirtonomy?
    4. Hur anmäler/avanmäler jag mig till/från Shirtonomys nyhetsbrev?
  1. Beställa skjorta

    1. Vart hittar jag mer information om Shirtonomys olika tyger?

      Till höger på varje tygs individuella informationssida finner du information om det tygets konstruktion och egenskaper samt hur det kan matchas på bästa sätt. Om du önskar förklaringar till de olika angivelserna eller fördjupande information om Shirtonomys tyger så finner du det i vår tygguide genom att klicka  här.

    2. Vart hittar jag mer information om de olika designalternativen?

      Genom att klicka på de små frågetecknen invid varje designval så öppnas ett "popup-fönster" där du kan se bilder och läsa mer om Shirtonomys olika designalternativ. Notera att din webbläsare tillfälligt måste tillåta att popups för att fönstret ska kunna öppnas. Samma information finner du genom att klicka  här.

    3. Hur ska jag göra för att få rätt mått och uppnå perfekt passform?

      Det enda du behöver göra är att se till att ha ett måttband och din favoritskjorta till hands samt följa Shirtonomys råd och måttguide som du finner genom att klicka  här.

    4. Krymper tyget? Behöver jag i så fall kompensera mina mått för detta?

      Ja, tyget krymper men du behöver INTE kompensera dina mått för detta. Shirtonomy sköter kompensation för krympmån åt dig baserat på vår information om varje tygs specifika egenskaper. Din efterfrågade passform uppstår därför efter ca fem tvättar.

    5. Kan jag i efterhand göra ändringar på en order som jag gjort?

      Om du önskar göra någon förändring på din beställning ber vi dig ta kontakt med vår kundtjänst så snabbt som möjligt genom att skicka ett mail till customer@shirtonomy.com. Efter att din beställning gått vidare till produktion och tyget till din skjorta beskurits finns begränsade möjligheter att göra ändringar till din beställning.

    6. Går det att beställa olika längd på exempelvis ärmar?

      Ja det går bra. Då behöver du kontakta kundtjänst innan beställningen är gjord så hjälper vi dig med inställningarna.

  2. Betalning

    1. Vilka betalningsalternativ erbjuder Shirtonomy?

      Shirtonomy erbjuder betalning via betalkorten Visa, Visa Electron, Mastercard och Maestro. Din order godkänns först efter att lyckad betalning genomförts.

    2. Hur kan jag försäkra mig om att min betalning genomförs på ett säkert sätt?

      Alla kortbetalningar hos Shirtonomy hanteras av Epay, som är en av Nordens ledande leverantörer av kortbetalningslösningar. Av säkerhetsskäl hanteras och sparas dina kortuppgifter aldrig av Shirtonomy. Mer information om Epay finner du  här.

    3. Hur använder jag mig av rabattkoder, presentkort och andra tillgodohavanden hos Shirtonomy? Hur länge är de giltiga?

      Du registrerar eventuella rabattkoder, tillgodohavanden och presentkort som du avser använda när du befinner dig på sidan som visar din kundvagn. Fyll i din kod i rutan för kampanjkod och klicka på knappen "Registrera". Om den kod du angett är giltig så visas detta i sammanställningen till höger i din kundvagn. Tillgodohavanden och presentkort är giltiga i 12 månader från det datum de utfärdats.

  3. Tillverkning

    1. Var sys Shirtonomys skjortor?

      Shirtonomys skjortor produceras i vår fabrik i Portual som har lång erfarenhet från skjorttillverkning. Våra skjortor är ett resultat av skräddarnas gedigna hantverkskunnande i symbios med den senaste produktionsteknologin. Mer information finner du här.

    2. Var produceras Shirtonomys tyger?

      Shirtonomy köper in tyger från flera olika producenter. Vi har alltid som mål att endast erbjuda de tyger vi anser besitter den bästa kombinationen av känsla, hållbarhet, skrynkeltålighet och prisvärdhet för våra kunder. I dagsläget arbetar vi huvudsakligen med tyger från Storbritannien och Italien, vilka producerats i några av Europas främsta väverier.

  4. Leverans

    1. Hur lång är leveranstiden på Shirtonomys måttsydda skjortor?

      Shirtonomys måttsydda produkter levereras vanligtvis inom 20 arbetsdagar. Under vissa perioder på året, t.ex. under helgledighet och semestersäsong, kan leveranstiden vara något längre. Vi kan aldrig garantera att våra måttsydda produkter levereras inom den normala leveranstiden men gör alltid vårt yttersta för att din skjorta ska levereras så snabbt som möjligt.

    2. Hur följer jag min beställnings orderstatus?

      Så fort ditt köp blivit bekräftat kan du när som helst följa din orderstatus genom att logga in på ditt kundkonto.

  5. Frakt

    1. Vad kostar frakt vid köp av skjorta?

      Kostnaden för frakt uppgår som högst till 70 SEK (inkl. moms) per beställning. Shirtonomy erbjuder fri frakt för alla beställningar med ett totalvärde som överskrider 1500 SEK.

    2. Behöver jag betala för returfrakt om något är fel på skjortan?

      Nej, självklar inte. Om vi ber dig returnera en skjorta som är en godkänd reklamation så ersätter vi dig genom att kreditera ditt betalkort. Om returen gäller vår passformsgaranti så kompenserar vi ditt utlägg för fraktkostnad genom att ge dig ett tillgodohavande som du kan nyttja vid din nästa beställning hos Shirtonomy.

    3. Kan jag beställa en skjorta och få den skickad till en adress utanför Sverige?

      Ja, vi levererar till Europa samt Norge och Schweiz.

  6. Ångerrätt, reklamation och retur

    1. Jag ångrar mitt köp och önskar returnera varan. Vad gäller?

      I enlighet med svensk lag för distans- och hemförsäljning (2005:59) gäller inte regeln om ångerrätt i de fall då varan i fråga har tydlig personlig prägel. Genom kundens godkännande av Shirtonomys köpvillkor gäller således inte ångerrätten vid beställning av måttsydda produkter eller övriga produkter med tydlig personlig prägel. Samtliga Shirtonomys skjortor är måttsydda, så även i de fall då beställningen grundar sig på en från Shirtonomy föreslagen design eller storlek.

      Vid beställning av varor som inte anses ha personlig prägel gäller ångerrätt, enligt samma lag som ovan, i 14 dagar från det att kunden mottagit varan. Läs mer om våra köpvillkor här.

    2. I vilka fall har jag rätt att göra en reklamation. Hur gör jag?

      I de fall din måttsydda skjorta har någon typ av substantiell avvikelse mot din beställning, gällande design eller passform, erbjuds du korrigering av plagget. I de fall korrigering inte är möjlig ersätts du istället med ett nytt motsvarande plagg, alternativt tillgodohavande motsvarande varans värde. Läs mer om våra köpvillkor  här.

  7. Kundtjänst

    1. Jag har en fråga som jag inte hittar något svar på. Hur kan jag kontakta Shirtonomy?

      Du är hjärtligt välkommen att höra av dig till vår kundtjänst genom att skicka ett e-mail till adressen customer@shirtonomy.com. Vi strävar alltid efter att återkomma så snart som möjligt och hinner oftast med att besvara samtliga kunders ärenden inom 24 timmar.

  8. Övrigt

    1. Jag har glömt mitt lösenord. Hur gör jag för att få ett nytt?

      Vi skickar ett nytt lösenord till din angivna e-postaddress.  Klicka här.

    2. Erbjuder Shirtonomy skjortor anpassade för kvinnor och barn?

      Modellen på skjortan såsom passform, krag- och manshettstorlekar samt materialet i dessa är anpassade för herrskjortor. Med det sagt så har vi flertalet kvinnliga kunder som tycker detta fungerar bra iallafall. Det som främst skiljer sig är passformen då vi enbart syr in skjortorna i ryggen och inte på dess framsida vilket kan vara vanligt på vissa modeller som är helt anpassade för kvinnor.

      I dagsläget kan vi tyvärr inte erbjuda barnstorlekar då vårt minsta tillåtna kragmått är 34 cm.

    3. Kan jag köpa presentkort från Shirtonomy?

      Ja, vi säljer presentkort. Du väljer själv belopp önskat belopp mellan 200 - 4000 SEK. Kortet skickas per post nästföljande arbetsdag. Presentkortet levereras i ett presentkuvert tillsammans med ett måttband så att mottagaren snabbt kan komma igång och göra sin skjortbeställning. Presentkortet är giltiga i 12 månader från det datum de utfärdats. Se följande länk: https://shirtonomy.se/presentkort/

    4. Hur anmäler/avanmäler jag mig till/från Shirtonomys nyhetsbrev?

      Du registrerar dig lättast till vårt nyhetsbrev genom att fylla i din e-mailadress i sidfoten längst ner på sidan. Du kan även sköta din prenumeration genom att logga in på ditt konto. Om du önskar avanmäla dig gör du det antingen på ditt konto eller genom att klicka på avregistreringslänken längst ner i nyhetsbrevet.